vrijdag 15 februari 2008

Narma=Nifest


Narma = Nifest



Waarom? Waarom? Waarom?

... dit manifest?
... een nieuwe stroming?
... op de al hoge opeenstapeling van stromingen nog iets nieuws te stapelen?

Omdat...

Nar = ten vinden dat de huidige, weliswaar nog wat voorzichtige, roep om weer terug te keren naar oude en beproefde vormen van kunst een veel te voorbarige is daar er op het gebied van vernieuwing nog beleefd dient te worden wat nog niet beproefd is zonder daarbij nu al direct weer de oude vormen te hulp te roepen omdat men vindt dat de vernieuwing zo langzamerhand is uitgeput, er daarom weinig nieuws meer te beleven is in de kunst die nog maar zo’n beetje voortkabbelt op de al reeds danig verouderde vernieuwingsstromen waar niets meer uitkomt dan veel van het nieuwe oude zelfde.

Niets daarvan bij het Nar = me!

Met deze stroming, die in principe geen stroming beoogt te zijn, wil het Nar = me tegen de dreigende verdrukking in uitdrukkelijk duidelijk maken dat de mogelijkheden van vernieuwing wat haar betreft nog lang niet zijn uitgeput en er wel degelijk legio- alsook enorme terreinen bestaan die nog hevig braak liggen om te worden ontdekt. Terreinen die door het Nar = me nog heel lang afgegraasd kunnen worden voordat er uiteindelijk, en pas dan nadat er volledig uitputtend gegraasd is, op de bodem van oude kunstvormen gestoten wordt. Ja, zólang wil en zal het Nar = me met vernieuwing bezig blijven tot het zich inderdaad uiteindelijk Nar = tisch overbodig zal hebben gemaakt door hetgeen zij middels Nar = tische kunst zelf bestrijdt, te weten: al de tot het uiterste beproefde vernieuwingen die reeds halverwege hun vernieuwingsgolf neigen naar veroudering middels het amechtig teruggrijpen naar de eigen beproefde nieuwvormen. Het gebruik van het nieuwe oude en beproefde - wij Nar = ten kunnen het niet genoeg beNardrukken - is een uiteindelijke overbodigheid waar de leden van de (niet)stroming vooralsnog van overtuigd blijven er nog bij lange na niet aan toe te zijn in hun uiterst vitale Narvalligheid.

In een manifest horen ondanks dat we vernieuwend zijn natuurlijk stellingen (aldus varen we
toch nog een ietsje pietsje voort op het bootje van de traditie, maar het erkennen van een allesbepalende geschiedenis doen we in geen geval) die op z’n minst het gehele kunstwereldje in opperste staat van knapperig kreunen dienen te brengen opdat het Nar = me toch vooral duidelijk te horen is op een wijze de Nar = ten waardig waarbij ze de stellingen zo Nar = tisch dienen te betrekken en ook met Nar = tische moed zullen hebben te verdedigen tot in het verre toekomstige Nar= tische bestaan.

De stellingen:

1) Alles moet kunnen in het Nar = me!

2) Alles moet ook niet kunnen in het Nar = me!

3) Het Nar = me neigt naar een uitdrukkelijke stroming!

4) Het Nar = me wil geen enkele stroming bestromen!

5) Iedere kunstuiting in het Nar = me is geoorloofd zolang het een aangename loof in de oren of andere zintuigen giet met ongeoorloofde middelen die toch lovend kunnen zijn in de zintuiglijke en esthetische zin van het zintuiglijke!

6) Geen enkele kunstuiting in het Nar = me is geoorloofd zolang het niet zintuiglijk en esthetisch looft met middelen die geoorloofd zijn in het ethische van het esthetische!

7) Het Nar = me staat voor vernieuwing zonder de geschiedenis er uitdrukkelijk bij te betrekken of zich er aan op te trekken dan alleen als het een maakbare Nar = tische geschiedenis kan zijn die bijzonder goed past op het Nar = me als zijnde een non-geschiedenis in de geschiedenis van het Nar = me!

8) Toch kan de geschiedenis het Nar = me bepalen alleen op zodanige wijze dat de geschiedenis waarop het Nar = me kan drijven een andere geschiedenis is dan de gangbare geschiedenis en dus eigenlijk geen geschiedenis kan zijn anders dan een Nar = tische geschiedenis zonder geschiedenis in de geschiedenis van het Nar = me!

9) Het oude mag alleen dan als er een Nar = tisch huidje omheen is gewikkeld en het oude aldus volledig verborgen gaat onder het ribvel van het Nar = me en niet meer te herkennen valt onder dat Narrige rimpelhuidje dan in een déjà vu gevoel zonder te weten waarom het een déjà vu gevoel oplevert tijdens het ervaren van het Nar = me met déjà vu gevoel!

10) Het oude mag niet gebruikt worden als het Nar = me in het geding komt als zijnde een Nar = me met een oude lading waarmee gelonkt wordt als is het iets nieuws dat uiteindelijk alleen nieuw schijnt te zijn in het badderende badje van het oude maar het in geen geval is/lijkt of kan zijn onder het mom van Nar = me!

11) Elk materiaal mag in het Nar = me gebruikt worden ter voltooiing van een kunstwerk als het materiaal niet als zodanig gebruikt wordt als zijnde bedoeld materiaal maar meer als het worden van een in de context van het kunstwerk ongekend materiaal en op die manier geheel iets anders laat aanzien dan waar het oorspronkelijk voor bedoeld was en zodoende geen materiaal meer is dan het materiaal geïntegreerd in het kunstwerk met volledige uitsluiting van de oorspronkelijke staat van het materiaal als uiting van dat materiaal zodat het geen materiaal meer is dan alleen als verbeeld in bedoeld kunstwerk!

12) Geen enkel materiaal mag gebruikt worden in een Nar = tisch kunstwerk dan het materiaal zoals het bedoeld is in de bedoeling er een bedoeling mee te creëren waarvan de bedoeling wordt weggeleid naar een bedoeling die de bedoeling niet is of was dan de bedoeling van het materiaal in zijn oorspronkelijke bedoeling die niet meer dan een weggevaagde bedoeling mag zijn met de bedoeling geen bedoeling meer te zijn dan de bedoeling een Nar = tisch kunstwerk te zijn!

13) Toch moet het Nar = me zich laten leiden door het materiaal dat voorhanden komt op een manier die voor de beschouwer als zodanig herkenbaar is in het herkennen van het gebruikte materiaal als uiting die bij het materiaal past om er een andere vorm aan te geven in de vorm van een Nar = tisch kunstwerk en op die manier als zodanig alleen herkenbaar mag zijn als gebruikt materiaal voor desbetreffende kunstwerk zonder dat het materiaal al direct in zicht komt als zijnde zo bedoeld gebruikt materiaal!

14) Iedere Nar = t zal zich bij het maken van kunstwerken moeten laten leiden door het signaleren van afwijkende gebeurtenissen in de wereld van de werkelijkheid waardoor de werkelijkheid van de Nar = t een werkelijkheid wordt niet te vangen in werkelijke beelden van de werkelijkheid dan alleen in de beelden van de Nar = tische werkelijkheid die in de werkelijkheid zo heerlijk Nar = tisch buiten de werkelijkheid bestaat met niets dan alleen een Nar = tische werkelijkheid.

15) Vrijwel nooit zal een Nar = t zich bij het maken van werk ook maar een moment alleen mogen laten inspireren door signalen uit een bizarre werkelijkheid. Vooral signalen uit zijn eigen werkelijkheid willen in eerste instantie bruikbaar zijn opdat de werkelijkheid van zijn werkelijkheid werkelijk wordt in een werkelijkheid van Nar = tische aard met een werkelijkheidswaarde zo buitenissig niet passend in de werkelijke werkelijkheid dat de Nar = tische werkelijkheid voor de Nar = t toch een gedegen werkelijkheid wordt.

16) Het is de morele plicht van de Nar = t om niets dan spontane kunst te maken, kunst zonder er ook maar moment over na te denken dan alleen na te denken van waaruit de Nar = tische kunst zal kunnen worden geboren middels de al genoemde spontaniteit die op deze wijze de meest oorspronkelijke kunstwerken voortbrengt in een roes de kunst tenietdoend naar een uitbeelding van het iets in het niets zodat het niets zeer pijnlijk zichtbaar wordt.

17) Nooit zal een Nar = t zomaar uit het niets een werk mogen scheppen met de bedoeling niets dan het niets te tonen in het niets van het niets, altijd zal er een aanleiding, een botsing vanuit de bizarre werkelijke werkelijkheid moeten plaatsvinden wil het werk zich in de stroom van het Nar = me kunnen handhaven waarin het niets zal zijn dan iets in het grote Nar = tische niets.

18) Elke Nar = t heeft de plicht te streven naar het ultieme werk waarin hij of zij zal trachten zoveel mogelijk niet al vlees geworden ideeën te verwerken als maar mogelijk is. Uiteraard mag er alleen ideeënmateriaal gebruikt worden dat rechtmatig uit de (on)werkelijkheid is verkregen. Echter, ook vindt het Nar = me dat een werk meerwaarde krijgt als de al vlees geworden ideeën zijn verkregen op een manier waarbij op eigenzinnige en afwijkende inventieve wijze de vleesabstracties vrijwillig uit de wezenlijke en bizarre werkelijkheidskleding is gepraat met als aanleiding de grootste lof voor het abstract logische vlees in toonaarden die uiteindelijk dan toch weer braaf aarden in toonaarden die het gebruikte abstractvlees het hoogste toontje van het eeuwige laten zingen.

19) Tevens is het iedere Nar = t niet aan te raden ook maar een werkelijk te miniem stukje abstract logisch vleesmateriaal in zijn of haar werk te verwerken zonder de in stelling 18 genoemde voorwaarden op straffe dat zijn of haar werk niet zal vallen onder het Nar = me en de algemene geschiedenis in zal gaan als een vleesbakseltje van generlei waarde meer dan een waarde buiten het Nar = me die geen enkele waarde heeft dan een Nar = tische klaarheid zonder Nar = tische waarde.

20) Het Nar = me volgt niet, maar baant nieuwe lijnen in de kunst die op geen enkele manier ook maar in de buurt van gebaande lijnen komen dan bij lijnen die onoverkomelijk zo gebaand zijn dat van niet-banen geen sprake kan zijn zodat het Nar = me in deze wel moet volgen en de gebaande lijnen alleen zolang volgt als voor het Nar = me dragelijk is te dragen in een nog net niet onverdraaglijke verdraagzaamheid de gebaande lijnen als houvast te moeten verdragen.

21) Het Nar = me volgt dus gebaande lijnen in de kunst die zich als werkelijk stevige lijnen
hebben bewezen opdat het Nar = me geen lijnen zal gaan uitzetten die al gelijnd zijn door andere dan Nar = tische kunstenaars zodat het uitvinden van de spaken niet tot het uitvinden van het welbekende wiel zal leiden in de Nar = tische geschiedenis. Hoewel dat spaakgedoe wel Nar = tisch zou zijn is het een volkomen overbodige handeling die het Nar = me alleen maar spaken in het Nar = sige wieltje zou kunnen willen doen spaken met als gevolg een volledig stokkend Nar = me.

21,5) Het Nar = me bepaalt dat iedere recht-geaarde Nar = t te allen tijde een lapje goedkope dan wel dure folie over om het even welke kip dient te wikkelen zodat voornoemde kip werkelijk op geen enkele manier meer als een kip te typeren valt in de werkelijkheid van het Nar = me. Een gewone kip in de wereld van het Nar = me namelijk, daar kan het Nar = me niets anders mee doen dan het direct te vervormen naar iets vormeloos door het zoals gezegd in goedkope dan wel dure folie wikkelen opdat het dan toch direct en op een Narkoppige wijze een Nar = tische kip wordt die heel gevoeglijk in het Nar = me past als zijnde een Nar = matische Niet-kip!

22) Daar het Nar = me tot slot in de huidige vorm van doorstart (2008, opgericht 1999 ) in een tijd zal gaan bestaan die nogal beperkend is voor de al te kritische- alsook voor de volledig grenzeloze kunst zal de Nar = t toch in de uitingsvormen zeer kritisch dienen te zijn om vooral een Nar = tische muur op te werpen tegen sferen die de kunst om wat voor een reden dan ook het hart willen uitrukken. Voor de Nar = t zal dit geen extra inspanning vergen binnen het Nar = me daar hij/zij moeiteloos zelfs het meest kritische werk in zulk een hoedanigheid kan laten verschijnen als ware het een onschuldig plaatje of beeldje gezien door de ogen van de oppervlakkige kijker juist door de manier waarop de Nar = ten al vanaf de oprichting te werk gaan.

Tot zover de stellingen!

Rest ons alleen nog te vermelden dat het Nar = me hier en daar en in het verleden wel eens even vluchtig het kopje heeft opgestoken buiten het Nar = me om. Hoewel dus uitingen van het Nar = me zonder Nar = tisch concept, zullen ze bij een juist en beslist uitermate afgewogen afwijkend gebleken Nar = tisch gedrag toch onder het Nar = me mogen vallen, dus zijnde Nar=ten zonder dat het Nar = me in de hoedanigheid zoals wij het hier presenteren bestond zullen we kritisch maar zeker welwillend staan ten opzichte van deze buiten Nar = tische kunstuitingen die we, mits voornoemde veroorzakers ervan onze stellingen onderschrijven, met Nar = matige graagte omarmen.

Hoogachtend,

het niet-bestuur van Het Nar = me!

Ps: Nog even dit, iedere Nar = t is verplicht geen verplichtingen te hebben tegenover bovenstaande stellingen van het Nar = me en zodoende deze stellingen zowel toe te juichen als onvoorwaardelijk te versmaden! Voldoet of kan men niet voldoen aan deze voorwaarden dan is men een Nar = t in het kwadraat en voor onze stroming nu juist net even te Nar = tisch, ofwel, dan is men een danig te veel van het Nar = olijke type waarvan de Nar = tische kunstuitingen te Narkitserig door ons Nar = ten zullen moeten worden bevonden en dus beslisssssssssssssssssssssssst niet passend in het Nar = me!

Ps2 (uitermate belangrijk!!!): Wie ooit in het nabijzijn van een Nar = t het woord Dadaïsme alsook enzovoort durft te opperen, die zal Nar= matisch worden gefrommeleerd naar een dadadoetje op beschuldiging van het te Narrig uitbraken van grote onzin!